Motosikletler hem kullanım amacı olarak, hem de oturuş
pozisyonu olarak farklı kategorilerde deǧerlendirilir.
Bu yazıda bu kategorileri ve motosiklet türlerini açıklamaya
çalışacaǧım.
Oturuş pozisyonuna göre motosiklet türleri :
1.Ayaklar önde oturuş pozisyonuna sahip motosikletler.
Bu tarz oturuşa sahip motosikletlere scooter adı verilir.
50cc den başlayıp nereye varacaǧı belli olmayan motor hacmine sahiptirler. Bu
nereye varacaǧı belli olmayan cümlesini özellikle kurdum çünkü her geçen yıl
daha büyüǧünü yapmakla meşguller.
2. Ayaklar yanda öne doǧru uzanmış oturuş pozisyonuna sahip
motosikletler. Bu tarz motosikletler cruiser/custom tipi motosikletlerdir.
Chooper yapilanlarinda bu ayak uzatma işinin hayli abartıldıǧı durumlar da
vardır.
3.Ayaklar yanda oturuş pozisyonuna sahip motosikletler.
Turing gibi gezi motosikletleri de dahil bir çok
motosikletin oturuş pozisyonu bu şekildedir. Bu oturuş pozisyonu aǧırlık
daǧılımına daha uygun olduǧundan uzun geziler, dayanıklılık yarişları,
enduro gibi bir çok motosiklet tipinde
tercih edilirler.
4. Ayaklar arkada
oturuş pozisyonuna sahip motosikletler. Spor motosikletler bu kategoriye
girerler. Vücudu mümkün olduǧunca öne doǧru yatırabilmek için ayak basamakları
geride ve üstte konumlandırılır.
5. Oturulamayan motosikletler. Spor ve gösteri amaçli
enteresan motosikletlerdir.Bu motosikletler trial olarak gruplandırılır.
Oturuş pozisyonu meselesi kafanızı karıştırmasın. Az sonra
motosiklet türlerini anlatırken pozisyon ve sürüş stillerinden uzun uzun
bahsedeceǧim.
Motosiklet Türleri :
Motosikletin icadı şenlikli bir konu olduǧu için onu başka
bir yazıda anlatacaǧım. Fakat motosikletin farklı türlere ayrılması bu yazının
konusu.
Motosiklet icat olduktan sonra bu yeni icadı farklı farklı
amaçlarla kullanmak istemişler ve çok da iyi yapmışlar.
Kimisi ben bunla işe gidip gelirim demiş, kimisi seyahate
çıkalim demiş,kimisi arazide hoplar zıplarım demis, kimisi de hiiişşt lem
kapışalım mi demiş ve ortaya bugün aǧzımızın suyu aka aka baktıǧımız motosiklet
türleri ortaya çıkmış.
Bakalım bu türler nelermiş ve özellikleri neymiş.
Custom/cruiser
Motosiklet camiasında şopır şapır,chopper gibi adlarla
anılan genellikle bol kromajlı,gürültülü selesi alçak motosikletlerdir.
Tabi bu motosiklet için yukarıda geçen isimlerin hepsi
uydurmadır.
Alçak seleli,ayaklar öne doǧru uzatılmış oturuş pozisyonuna
sahip bu motosikletlerin orjinal adı Cruiser’dir.
Chopper motosikletler, cruiser motosikletlerin kişiye özel
bir şekilde kesilip biçilmesiyle oluşturulmuş motosikletlere denir.
Bir çok motosiklet firmasının web sitesinde cruiser
motosikletlere custom da denilmekte ama bu da yanlış bir kullanımdır.
Custom motosiklet, belli bir ihtiyaç için özelleştirilmiş motosikletlere
denir. Örneǧin ambulans motosikletler, polis ya da jandarmanın kullandıǧı
motosikletler custom motosikletlere iyi birer örnektir. Tabi bu motosikletler
cruiser olabileceǧi gibi başka türlerde de olabilir.
Aşaǧida cruiser,chopper ve custom motosikletlerden bazı
örnekler görüyorsunuz.
Yukarıda gördüǧünüz fotoǧraf cruiser türü için iyi bir
örnektir.
Aşaǧıda ise cruiser bir motosikletin kesilip biçildikten
sonra chopper’a dönüşmüş halini görüyorsunuz.
Custom için belli bir iş yapmak üzere özelleştirilmiş
motosikletler tabirini kullanmak sanırım çok yanlış olmaz.
Bu motosikletler farklı türlerde olabilir.
Örneǧin aşaǧıda görmüş olduǧunuz motosiklet bir yol
motorudur ama polis için custom edilmiştir.
Polis için hazırlanmış bir cruiser
Hızlı polisler için custom bir süper sport
Gariban polisler için
Routier/turing
Uzun yolculuklar için tasarlanmış kullanımı ve oturuş
pozisyonu rahat, yolcu ve yük taşımaya elverişli motosikletlerdir.
Tabi tüm bunları yapabilmesi için takdir edersiniz ki gayet büyük
olmak zorundadırlar.Sele yerine bildiǧiniz koltuk(yakın bir zamanda
çekyatlısının çikmasını bekliyorum) eşyaları koymak için bagaj ya da
çantalar,ikide bir durup benzin molası vermek zorunda kalmamak için büyük bir
depo,sürücü ve yolcuyu rüzgârdan korumak için ön cam ve hatta yol için yardımcı
aygıtlarla dolu motosikletlerdir.Radyolu klimalı olanı bile vardır.
Bir kaç örnek vermek gerekirse ;
Roadster/commuter/naked
Turing motosikletlerin ufak versiyonu diyebileceǧim bu
motosikletler, karenajsız ya da yarım karenajlı, oturuş pozisyonu ayaklar yanda
ve rahat makinalardır.
125cc den 1200-1300cc ye kadar farkli motor boyutlarına
sahip olabilirler. Her tür kullanıma ve özellikle şehiriçi için çok uygun olan
bu motosikletler, kullanım rahatlıǧı nedeniyle ideal bir başlangıç motosikleti
olabilirler.
Trail,Kros,Süpemoto
Aslında süpermotorlar ayrı bir kategoride de incelenebilir
ama sadece lastik ve belki de boy deǧişikliǧi için ayırmaya gerek görmüyorum.
Kros motosikletler hafif arazi motosikletleridir.Arazide rahat hareket edebilmeleri için yerden yüksektirler. Tabi seleleri de yüksektir. Yüksek tork deerlerine sahip motosikletlerdir. Kontrolsüz gaz açışları motosikleti kafanıza geçirmenize neden olabilir.
Arazi için üretildiklerinden lastikleri traktör lastiǧi gibi dişlidir. Bu nedenle şehiriçi kullanıma, daha doǧru bir deyişle asfalt kullanımına uygun deǧillerdir.
Kros motosikletler hafif arazi motosikletleridir.Arazide rahat hareket edebilmeleri için yerden yüksektirler. Tabi seleleri de yüksektir. Yüksek tork deerlerine sahip motosikletlerdir. Kontrolsüz gaz açışları motosikleti kafanıza geçirmenize neden olabilir.
Arazi için üretildiklerinden lastikleri traktör lastiǧi gibi dişlidir. Bu nedenle şehiriçi kullanıma, daha doǧru bir deyişle asfalt kullanımına uygun deǧillerdir.
Bu motosikletleri asfalt lastikleri takarak şehir
kullanımına uygun hale getirmek mümkündür ve bu hale getirilmiş olanlarına
süpermoto denir.
Kros |
Süper Moto |
Adventure/Enduro
Hem asfaltta gideyim ama hem de yan tarafta karpuz tarlası
gördüm mü dalıp bir tane koparayım şeklinde düşünenler için geliştirilmiş
motosiklet türüdür.
Turing motosikletin rahatlik ve yük taşima unsurlarını büyük
ölçüde üzerinde barındirdıǧı gibi, araziye girebilecek şekilde yüksek, nispeten
sert amortisörlerle donatılmış, sele yüksekliǧi diǧer motosikletlere göre fazla
aslinda dualsport denmesi gereken çift amaçlı makinalardır.
Küçükten büyüǧe çok faklı motor hacminde ve aǧırlıkta
üretilirler.
Sport
Yarış motosikleti diye tabir edilen, çabuk hızlanan ama en
önemlisi hızlı viraj dönebilme yeteneǧine sahip motosikletlerdir.
Aslinda her motosikletle yarış yapılabilir. Bu nedenle bu
motosikletleri diǧerlerinden ayırmak için genellikle pist yarısları için
tasarlanmıs, öne eǧik ve ayaklar arkada konumlanmış bir oturuş pozisyonuna
sahip 125cc den 1200cc ye kadar farkli motor hacimlerine sahip, tam karenajlı
ayrodinamik ve şase yapısı yüksek mühendislik içeren motosikletlerdir.
Aşaǧıda farkli hacimlerde örneklerini göerbilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder