17 Mart 2015 Salı

Motosiklet Türleri


Motosikletler hem kullanım amacı olarak, hem de oturuş pozisyonu olarak farklı kategorilerde deǧerlendirilir.
Bu yazıda bu kategorileri ve motosiklet türlerini açıklamaya çalışacaǧım.

Oturuş pozisyonuna göre motosiklet türleri :

1.Ayaklar önde oturuş pozisyonuna sahip motosikletler.
Bu tarz oturuşa sahip motosikletlere scooter adı verilir. 50cc den başlayıp nereye varacaǧı belli olmayan motor hacmine sahiptirler. Bu nereye varacaǧı belli olmayan cümlesini özellikle kurdum çünkü her geçen yıl daha büyüǧünü yapmakla meşguller.
Scooter’da oturuş pozisyonu şu şekildedir.




2. Ayaklar yanda öne doǧru uzanmış oturuş pozisyonuna sahip motosikletler. Bu tarz motosikletler cruiser/custom tipi motosikletlerdir. Chooper yapilanlarinda bu ayak uzatma işinin hayli abartıldıǧı durumlar da vardır.

3.Ayaklar yanda oturuş pozisyonuna sahip motosikletler.
Turing gibi gezi motosikletleri de dahil bir çok motosikletin oturuş pozisyonu bu şekildedir. Bu oturuş pozisyonu aǧırlık daǧılımına daha uygun olduǧundan uzun geziler, dayanıklılık yarişları, enduro  gibi bir çok motosiklet tipinde tercih edilirler.

 4. Ayaklar arkada oturuş pozisyonuna sahip motosikletler. Spor motosikletler bu kategoriye girerler. Vücudu mümkün olduǧunca öne doǧru yatırabilmek için ayak basamakları geride ve üstte konumlandırılır.

5. Oturulamayan motosikletler. Spor ve gösteri amaçli enteresan motosikletlerdir.Bu motosikletler trial olarak gruplandırılır.


Oturuş pozisyonu meselesi kafanızı karıştırmasın. Az sonra motosiklet türlerini anlatırken pozisyon ve sürüş stillerinden uzun uzun bahsedeceǧim.

Motosiklet Türleri :
Motosikletin icadı şenlikli bir konu olduǧu için onu başka bir yazıda anlatacaǧım. Fakat motosikletin farklı türlere ayrılması bu yazının konusu.
Motosiklet icat olduktan sonra bu yeni icadı farklı farklı amaçlarla kullanmak istemişler ve çok da iyi yapmışlar.
Kimisi ben bunla işe gidip gelirim demiş, kimisi seyahate çıkalim demiş,kimisi arazide hoplar zıplarım demis, kimisi de hiiişşt lem kapışalım mi demiş ve ortaya bugün aǧzımızın suyu aka aka baktıǧımız motosiklet türleri ortaya çıkmış.
Bakalım bu türler nelermiş ve özellikleri neymiş.

Custom/cruiser
Motosiklet camiasında şopır şapır,chopper gibi adlarla anılan genellikle bol kromajlı,gürültülü selesi alçak motosikletlerdir.
Tabi bu motosiklet için yukarıda geçen isimlerin hepsi uydurmadır.
Alçak seleli,ayaklar öne doǧru uzatılmış oturuş pozisyonuna sahip bu motosikletlerin orjinal adı Cruiser’dir.
Chopper motosikletler, cruiser motosikletlerin kişiye özel bir şekilde kesilip biçilmesiyle oluşturulmuş motosikletlere denir.
Bir çok motosiklet firmasının web sitesinde cruiser motosikletlere custom da denilmekte ama bu da yanlış bir kullanımdır.
Custom motosiklet, belli bir ihtiyaç için özelleştirilmiş motosikletlere denir. Örneǧin ambulans motosikletler, polis ya da jandarmanın kullandıǧı motosikletler custom motosikletlere iyi birer örnektir. Tabi bu motosikletler cruiser olabileceǧi gibi başka türlerde de olabilir.
Aşaǧida cruiser,chopper ve custom motosikletlerden bazı örnekler görüyorsunuz.

Yukarıda gördüǧünüz fotoǧraf cruiser türü için iyi bir örnektir.
Aşaǧıda ise cruiser bir motosikletin kesilip biçildikten sonra chopper’a dönüşmüş halini görüyorsunuz.

Custom için belli bir iş yapmak üzere özelleştirilmiş motosikletler tabirini kullanmak sanırım çok yanlış olmaz.
Bu motosikletler farklı türlerde olabilir.
Örneǧin aşaǧıda görmüş olduǧunuz motosiklet bir yol motorudur ama polis için custom edilmiştir.


Polis için hazırlanmış bir cruiser

Hızlı polisler için custom bir süper sport


Gariban polisler için


Routier/turing
Uzun yolculuklar için tasarlanmış kullanımı ve oturuş pozisyonu rahat, yolcu ve yük taşımaya elverişli motosikletlerdir.
Tabi tüm bunları yapabilmesi için takdir edersiniz ki gayet büyük olmak zorundadırlar.Sele yerine bildiǧiniz koltuk(yakın bir zamanda çekyatlısının çikmasını bekliyorum) eşyaları koymak için bagaj ya da çantalar,ikide bir durup benzin molası vermek zorunda kalmamak için büyük bir depo,sürücü ve yolcuyu rüzgârdan korumak için ön cam ve hatta yol için yardımcı aygıtlarla dolu motosikletlerdir.Radyolu klimalı olanı bile vardır.
Bir kaç örnek vermek gerekirse ;






Roadster/commuter/naked
Turing motosikletlerin ufak versiyonu diyebileceǧim bu motosikletler, karenajsız ya da yarım karenajlı, oturuş pozisyonu ayaklar yanda ve rahat makinalardır.
125cc den 1200-1300cc ye kadar farkli motor boyutlarına sahip olabilirler. Her tür kullanıma ve özellikle şehiriçi için çok uygun olan bu motosikletler, kullanım rahatlıǧı nedeniyle ideal bir başlangıç motosikleti olabilirler.






Trail,Kros,Süpemoto
Aslında süpermotorlar ayrı bir kategoride de incelenebilir ama sadece lastik ve belki de boy deǧişikliǧi için ayırmaya gerek görmüyorum.
Kros motosikletler hafif arazi motosikletleridir.Arazide rahat hareket edebilmeleri için yerden yüksektirler. Tabi seleleri de yüksektir. Yüksek tork deerlerine sahip motosikletlerdir. Kontrolsüz gaz açışları motosikleti kafanıza geçirmenize neden olabilir.
Arazi için üretildiklerinden lastikleri traktör lastiǧi gibi dişlidir. Bu nedenle şehiriçi kullanıma, daha doǧru bir deyişle asfalt kullanımına uygun deǧillerdir.
Bu motosikletleri asfalt lastikleri takarak şehir kullanımına uygun hale getirmek mümkündür ve bu hale getirilmiş olanlarına süpermoto denir.
Kros


Süper Moto




Adventure/Enduro
Hem asfaltta gideyim ama hem de yan tarafta karpuz tarlası gördüm mü dalıp bir tane koparayım şeklinde düşünenler için geliştirilmiş motosiklet türüdür.
Turing motosikletin rahatlik ve yük taşima unsurlarını büyük ölçüde üzerinde barındirdıǧı gibi, araziye girebilecek şekilde yüksek, nispeten sert amortisörlerle donatılmış, sele yüksekliǧi diǧer motosikletlere göre fazla aslinda dualsport denmesi gereken çift amaçlı makinalardır.
Küçükten büyüǧe çok faklı motor hacminde ve aǧırlıkta üretilirler.




Sport
Yarış motosikleti diye tabir edilen, çabuk hızlanan ama en önemlisi hızlı viraj dönebilme yeteneǧine sahip motosikletlerdir.
Aslinda her motosikletle yarış yapılabilir. Bu nedenle bu motosikletleri diǧerlerinden ayırmak için genellikle pist yarısları için tasarlanmıs, öne eǧik ve ayaklar arkada konumlanmış bir oturuş pozisyonuna sahip 125cc den 1200cc ye kadar farkli motor hacimlerine sahip, tam karenajlı ayrodinamik ve şase yapısı yüksek mühendislik içeren motosikletlerdir.
Aşaǧıda farkli hacimlerde örneklerini göerbilirsiniz.















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder